Rok szkolny 2017/2018       Szkoła Podstawowa w Matczynie 24-200 Bełżyce | Tel 81 517 38 54

WYCIECZKA DO KRZEMIONEK I SANDOMIERZA 28.05.2018

Pogoda i humory dopisywały. Mimo wczesnej godziny  uczniowie klas I, II i III nie mogli doczekać się wyjazdu na szkolną wycieczkę. Grupą opiekowały się  panie E. Mendykowska i M.Lewandowska.

Po ponad godzinnej jeździe dotarliśmy do Krzemionek – pierwszego miejsca zwiedzania. Najpierw oglądaliśmy eksponaty w Muzeum Historyczno-Archeologicznym.( Z racji sprawowania opieki nad kompleksem pradziejowych kopalń krzemienia pasiastego w Krzemionkach, największy zbiór zabytków związany jest z górnictwem i przetwórstwem krzemienia w neolicie i wczesnej epoce brązu.Około połowy VI tys. p.n.e. na ziemie Polski dotarły zza Karpat grupy ludności o zupełnie odmiennym od dotychczasowego sposobie gospodarowania. Nie opierał się on już na łowiectwie i zbieractwie, a na uprawie roli i hodowli zwierząt, choć te pierwsze stanowiły jeszcze długo ważny, dodatkowy sposób zdobywania pożywienia. )

Wraz z przewodniczką, spacerem przez las udaliśmy się na zwiedzanie dawnych kopalni krzemienia pasiastego. Wszyscy z zaciekawieniem słuchali opowieści o pracy przy wydobyciu i obróbce krzemienia. Zejście w głąb kopalni było trochę nieprzyjemne, ale opłacało się. Trasa podziemna wzbudzała ogólny podziw.

Trasa turystyczna w Krzemionkach liczy ok. 1,5 km długości i prezentuje oryginalne wyrobiska neolitycznych kopalń, hałdy górnicze oraz zagłębienia poszybowe składające się na wyjątkowy krajobraz przemysłowy sprzed 5000 lat. Najciekawszą częścią trasy jest jej fragment poprowadzony pod ziemią.

Wracając kupowaliśmy pamiątki z krzemieniem pasiastym. I dalej ruszamy w drogę do Sandomierza. Bardzo wszystkim smakowały kanapki zrobione przez mamy w domu.Sandomierz to piękne miasto królewskie malowniczo położone nad Wisłą.

Zabytkowe miasto powitało nas upalną pogodą. Pierwszym punktem zwiedzania były podziemia Sandomierza. Pani przewodniczka opowiadała legendę o sprytnej starościance, która ocaliła Sandomierz. Dzieci dowiedziały się jakie przeznaczenie miały podziemia w dawnych czasach.

Następnie spacerem przez śliczne, zabytkowe uliczki udaliśmy się na zwiedzanie katedry.  Katedra Narodzenia NMP w Sandomierzu wzniesiona została w miejscu pierwotnej romańskiej kolegiaty, zniszczonej przez Tatarów i Litwinów. W 1360 roku sam król Kazimierz Wielki ufundował nową sandomierską kolegiatę.

Wracamy na rynek Starego Miasta, czas na przerwę i lody. Podziwiamy zabytkowy ratusz i śliczne kamieniczki. W starej zbrojowni oglądamy działka, armaty i zbroje rycerskie.

Kolejna atrakcja to zakupy na małym rynku w Sandomierzu. Gdy wszyscy wydali ostatnie pieniążki,  na buziach malowała się radość.

Ostatni spacer po pięknym Sandomierzu, słuchanie historii miasta i oglądanie bramy opatowskiej.

Trochę  zmęczeni wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, zatrzymując się w trakcie na posiłek w McDonald’s.

To była bardzo udana wycieczka.Zobacz zdjęcia.